ZASADY DOBREJ KOMUNIKACJI
- język: prosty, bezpośredni, jasny, zrozumiały, dostosowany do odbiorców,
- mów logicznie i zwięźle,
- stosuj: metafory, analogie i przykłady,
- argumentuj precyzyjnie,
- unikaj generalizacji, usunięć, zniekształceń,
- reguła spójności,
- reaguj na zastrzeżenia i pytania,
- wyjaśniaj niezgodności,
- pewność i kompetencje,
- zwracaj uwagę również na komunikację niewerbalną.
BARIERY KOMUNIKACYJNE
- Różnice kulturowe
- Brak umiejętności decentracji (pełne zrozumienie rozmówcy możliwe jest dzięki przyjęciu jego perspektywy)
- Utrudnienia percepcyjne (nie rozumiemy rozmówcy, jeśli mówi on zbyt szybko lub niewyraźnie)
- Stereotypy
- Wybiórczość uwagi
- Samopoczucie
POPRAWIENIE SKUTECZNOŚCI W PROCESIE KOMUNIKACJI
- korzystanie ze sprzężeń zwrotnych np. prośba o powtórzenie przez odbiorcę treści komunikatu własnymi słowami
- dopasowanie języka do odbiorcy bez uproszczeń, żargonu
- słuchanie aktywne słuchanie i rozumienie – aktywne szukanie zrozumienia
- panowanie nad emocjami – emocje mogą poważnie zaciemnić i zniekształcić przekazywane znaczenia
- zwracanie uwagi na sygnały niewerbalne