Wszystkie nasze strony wykorzystują pliki cookies. Pliki cookies są ważne dla prawidłowego działania stron internetowych. W celu ulepszenia korzystania ze stron internetowych wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętywania danych logowania i zapewnienia bezpieczeństwa logowania, gromadzenia danych statystycznych w celu optymalizacji działania stron internetowych oraz dostarczania treści dostosowanych do zainteresowań użytkownika. Pliki te mogą także stosować współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Aby zakceptować pliki kliknij przycisk Rozumiem, akceptuję. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.
Wiedza

            ikona16  iCloud  Microsoft Outlook logo 

fotolia 4504621 subscription l  pressmaster - fotolia.comCzy zastanawiałeś się jakie informacje należy wiedzieć o pracodawcy, o firmie do której idzie się na rozmowę rekrutacyjną? Skąd je brać i gdzie ich szukać? Poniżej znajdziesz informacje, jak profesjonalnie wypaść podczas wywiadu kwalifikacyjnego. Odpowiednie przygotowanie pozwoli bowiem zaprezentować się przyszłemu pracodawcy jako atrakcyjny i kompetentny kandydat.

Jak podają źródła naukowe, wynik wywiadu kwalifikacyjnego uzależniony jest w dużej mierze od motywacji, zainteresowania potencjalnym pracodawcą, znajomości firmy/ kancelarii, do której aplikujemy. Dlatego też ubiegający się o pracę powinni zapoznać się z firmą/kancelarią, specyfiką jej działania, oferowanych usług.

Warto przeczytać… czyli źródła informacji o potencjalnym pracodawcy:

  1. Strona www – dokładne zapoznanie się ze stroną internetową to podstawowe źródło informacji o kancelarii, czy firmie. To tam dowiesz się o specyfice, zakresie świadczonych przez kancelarię/firmę usług. Tam też są opisane znaczące wydarzenia, nazwiska osób zajmujących w firmie kluczowe stanowiska.
  2. Dzienniki i czasopisma: ujawniają informacje na temat przeprowadzanych projektów, transakcji.
  3. Broszury upowszechniane przez samą kancelarię/firmę: często są to materiały marketingowe, czy też biuletyny internetowe dostępne na stronach www kancelarii, zapewniają one możliwość wglądu w aktualne wydarzenia, projekty prowadzone przez kancelarię/firmę.
  4. Strony lub dodatki w lokalnych dziennikach poświęcone biznesowi i finansom: kancelarie często zamieszczają informacje o zmianach personalnych, rozbudowaniu danej praktyki, etc.
  5. Firmy zajmujące się doborem personelu, doradztwem personalnym i pośrednictwem pracy: jeżeli jesteśmy rekrutowani za pomocą firmy doradztwa personalnego, warto zapytać konsultanta odnośnie wymagań, specyficznych warunków jakie może stawiać pracodawca.



Warto wiedzieć… czyli co o potencjalnym pracodawcy wiedzieć należy?

Poniżej znajdują się informacje, które należy sprawdzić udając się na rozmowę kwalifikacyjną. Posiadanie takiej wiedzy pozwoli nie tylko bezbłędnie odpowiedzieć na pytania prowadzącego, sprawdzające znajomość danej kancelarii, lecz także poczuć się pewnie, przez co wypaść jako osoba profesjonalna i kompetentna.

  1. Nazwa kancelarii/firmy: niemożliwe wydaje się uczestniczenie w rozmowie kwalifikacyjnej bez znajomości nazwy firmy, jednakże często nazwy międzynarodowych kancelarii to skróty, lub nazwiska założycieli (np. CNN oznacza Cable News Network).
  2. Historia: jak długo dana kancelaria/firma istnieje na rynku, jak długo prowadzi swoją działalność w Polsce i na świecie?
  3. Specjalizacja: w jakich dziedzinach prawa dana kancelaria się specjalizuje, jaką obsługę prawną świadczy, jakie usługi firma proponuje dla swoich klientów?
  4. Pozycja na rynku: jak firma/kancelaria jest notowana w polskich i międzynarodowych rankingach, które dziedziny prawa i którzy prawnicy są oceniane najlepiej?
  5. Struktura organizacyjna: jakie działy, departamenty lub filie składają się na kancelarię/firmę jako całość?



Zapoznaj się z profilem proponowanego stanowiska!

Oprócz informacji o firmie warto również znaleźć te, odnośnie stanowiska, wynagrodzenia, zakresu obowiązków. Zwykle to rekruter przekazuje tego typu informacje, wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Jednakże warto spodziewać się od pracodawcy pytania o własne wyobrażenia nt. pracy na danym stanowisku  lub też oczekiwań. W tej sytuacji brak znajomości danego stanowiska może być zgubny i zaprzepaścić szansę na znalezienie wymarzonej pracy.
Informacje, które warto znać na temat oferowanej posady:

  1. Nazwa stanowiska: czyli jak będziesz określany pracując na danym stanowisku?
  2. Zakres obowiązków – informacje o głównych zadaniach pracownika zatrudnionego na danym stanowisku są dostępne na stronie www kancelarii czy firmy, zwykle w zakładce o strukturze organizacyjnej. Jeżeli docelowa firma takich wiadomości nie zamieszcza – warto sprawdzić zakres obowiązków w adekwatnych firmach o podobnych profilu działalności, zwykle zakres obowiązków jest taki sam lub bardzo podobny.
  3. Niezbędne kwalifikacje – jakie kwalifikacje i umiejętności wymagane są na tym stanowisku?
  4. Możliwości awansowania: jakie są szanse awansowania w służbowej hierarchii kancelarii/firmy i perspektywy rozwoju kariery zawodowej?
  5. Skala wynagrodzenia – jest to koronne pytanie rekruterów i najtrudniejsze zarazem dla kandydatów, dlatego warto się przygotować do niego solidnie. Średnie stawki na danym stanowisku zwykle są podawane w oficjalnych źródłach. Aby poznać widełki wynagrodzeń warto również popytać znajomych, lub też odnieść się do aktualnych zarobków, tak by na pytanie o oczekiwania finansowe podać kwotę satysfakcjonującą pracodawcę i kandydata.


Osoba ubiegająca się o pracę powinna także poznać nazwisko i tytuł służbowy osoby prowadzącej wywiad. Znajomość tych danych dowodzi, że kandydat zainteresowany jest uzyskaniem posady oraz wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu potrzebnych mu informacji.

Ponadto, po zapoznaniu się ze specyfiką firmy należy przejrzeć swoje CV pod kątem pracodawcy: jakie aspekty twojej biografii i zawodowych doświadczeń prawdopodobnie mogą okazać się interesujące i przydatne dla konkretnej kancelarii/firmy? 

Bibliografia:
Głodkowski, W. (1999), Wywiad czyli rozmowa na temat, Wydawnictwo HANSA COMMUNICATION, Wrocław.